4 april 2019

”Will the AI help me understand my wife?” – Del 2

Ni undrar nog varför jag återkommer till ovanstående fråga? Det gör min fru också, så jag skall försöka förklara mig bättre för er än jag gjorde för henne.

Blogg 3 AI

Vårt mål och strävan är det Autonoma Datacentret. Ett datacenter som sköter sig själv och bara behöver uppmärksamhet när det krävs fysiska åtgärder eller förändring. Så hur når vi dit? En pusselbit är den våg av AI-drivet driftstöd som sveper över oss. Här är några exempel:

Veeam Intelligent Diagnostics

https://www.veeam.com/blog/intelligent-diagnostics-log-analysis.html

Ett tillägg till VeeamOne som kom med 9.5 U4. Det analyserar loggarna efter mönster och felmeddelanden som jämförs med signaturer som skickas ut från Veeam. Vid en träff föreslås en lösning och/eller Veeam Support meddelas. Ett ypperligt exempel på ett steg från det tidsödande logletandet och Googlande som ofta felsökning i Veeam innebär, mot ett AI-drivet driftstöd!

HPE Infosight för servrar

https://www.hpe.com/us/en/newsroom/press-release/2018/11/hpe-delivers-cloud-based-ai-driven-operations-for-hpe-proliant-apollo-and-synergy-servers.html

HPE vaknade med ett ryck i och med köpet av Nimble 2017, då de fick med den fantastiska produkten Infosight. En av de i särklass mognaste AI-drivna stöden på marknaden. Sedan dess har de utökat stödet till att innefatta 3PAR, StoreOnce och nu senast servrar(Proliant, Apollo och Synergy med iLO5). Det är en bra bit kvar till samma stöd som för Nimble, där 86% av alla larm löses och stängs automatiskt av Infosight. Det gör att deras support endast behöver hantera 3:e-nivåproblem och därför är väldigt kompetent och tillgänglig.

Båda dessa exempel har en sak gemensamt: De tar tillgänglig data, analyserar och ”lär” sig av den, för att sedan lämna tillbaks ett resultat som är lättare att hantera för både människa och maskin.

Sakta men säkert ökar träffsäkerheten, för vi skall inte tro på allt vi får oss tillhanda av en AI. Svaren är trots allt inte bättre än datat som matas in och algoritmen som hanterar den!

Förut sa man att ”någon måste ha råkat ut för den här skiten förr” och Googlade. Jag hoppas att ett AI-drivet driftstöd snart gör den manövern onödig.

Och vem vet, så småningom kanske även en AI som hjälper mig förstå min fru, så jag slipper ligga vaken och fundera på vad hon menade med det där!

 

Vill även ni ha stöd på vägen mot det autonoma datacentret?
Hör av er, ta en kaffe med oss, testa oss. Vi är rätt trevliga faktiskt!

/ Fredrik